Islandshästar Del 1

Tänkte berätta om islandshästar och deras olika gångarter och exteriör och hur en tävling kan se ut! Själv så har jag aldrig tävlat men jag har varit och tittat på tävlingar så jag vet hur det ser ut.
 

I första dellen tänkte jag berätta lite om  Islandshästen!
 


 
Islandshästens Historia
 
Det började med att det var två nordiska hövdingar som flyttade till ön Islands dem hadde med några hästar som antagligen var vildhästar, sen kom det fler folk som tog med sig sinna bästa hästar och lätt dem gå fritt på Island. Dem hästar som folk tog med sig bildade snabbt en ras som idag heter Islandshästen.
 
Island är alltså islandshästens hemland och dem har varit till stor hjälp för det islänska folket, idag så används det mest till turism och att vala in får på hösten. Det fins många kända gårdar på Island som man oftast ser hästar från i Avels världen  tillexempel på sådana är kolkuos, Keldudal och saudarkrokur. Kolkous är en stam jag har hört om då vi har ett sto som heter Driva där jag rider som just har en mamma och pappa som båda är från kolkuos stammen/gården. jag har ridit en av hennes avkommor väldigt mycket vilket är Frosti och han är en väldigt mjuk och fin häst med fina gångarter.
 
Isladshästen är en liten men kraftig häst som man inte brukar kalla för en ponny utan för en häst. Islandshästen brukar få växa upp i stora flockar md blandade åldrar satt dem får lära sig kroppspråket det är därför islandshästar oftast funkar väldigt bra med tex Horsemanship träning. Man får importera hästar från islands men en häst som har åkt från Island får aldrig komma tillbaka till Island. Det är väldigt hårda regler på detta satt inte rasen blandas med andra raser satt rasen blir så ren som möjligt och för att inte få in några sjukdomar i landet.
 
islandshästen är också speciell för att dem är oftast viktbärande och kan bära upp både barn och vuxna ryttare (det beror på hur kraftig och stor hästen är) Sen kan dem ju ha upp till 5 gångarter men det går jag in på i en annan del.  Islandshästen kan bli mellan  130-145 cm och dem kan ha alla slags färger.
 
 
En bild på frosti som jag har ridit mycket
 


 
 
 
 
 
 


Söt!

Svar: tack!
Felicia Bernhardsson

2014-08-13 | 17:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback