islandshästar Del 2

Islandshästar är ju lite speciella för att dem har två gångarter till efter dem tre grundgångarter som är Skrit, trav och Gallop islandshästar har nämligen Tölt och Pass som är dem två gångarter som dem har extra. 
 
nu tänkte jag berätta lite om dem unika gångarterna tölt och pass och hur dem rör sig i dem gångarterna!
 

 
 
Vi börjar med Tölt som är den första man tänker på när man hör nån säga islandshästar. Det är också den gångarten man nästan alltid får prova när man går på turridning med islandshästar (jag rekomenderar verkligen att gå på en turidning på islandshäst om du aldrig har ridit en, jag lovar du kommer inte ångra dig)
 
Tölt är en fyrtaktig gångart som inte har ett svävmoment vilket gör att den är väldigt bekväm att sitta i för ryttaren. i tölten så har alltid hästen ett ben i marken.
 
det finns två olika tempon i tölten det första är arbets tölt och det andra är ökad tölt, i båda tölt tempona är det väldigt viktigt att man samlar hästen ordentligt satt den inte börjar blanda in massor av andra gångarter och satt den går i rätt tempo och orkar bärra upp sig själv annars så kan det lätt bli att hästen slipper undan genom att hoppa eller springa (om den inte är van att tölta förstås).
 
Här ser vi en häst som går i en ökad tölt 
 
 

 
Pass är en gångart som jag inte kan så mycket om då jag alldrig har lagt en riktigt pass utan bara känt den när gångarter har blandats ihop med pass men ska försöka berätta lite ändå!
 
Passen är iallfall en två taktig gångart som går väldigt fort, att tävla i pass har blivit allt populärare i sverige och när man tävlar i pass så vill man att sväv momenten ska vara så tydliga som möjligt.
 
här kommer en bild på en häst i pass!
( inte en så bra bild men hittade ingen annan)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback